Diesel som ohotad drivmedelsetta för tjänstebilar
2014-12-28

Diesel som ohotad drivmedelsetta för tjänstebilar

Diesel regerar, konstaterar Automotorsport.se, men många skulle kunna tänka sig en laddhybrid som tjänstebil. Även om dieselbilar fortfarande är de vanligast förekommande bland svenska tjänstebilar är det många tjänstebilister som drömmer om att köra en laddhybrid eller en tjänstebil som är helt eldriven. Ronny Svensson på Ynnor förklarar att det är en ekonomisk fråga – och att företagen är de som betalar. Det kostar mer för dem att finansiera en laddhybrid än en diesel.

74 % av alla Sveriges tjänstebilar tankar bilar trots att många nya bilar som säljs har etanol- och gasdrift. Tre av fyra tjänstebilar går på diesel medan blygsamma 18 % körs med bensin. Majoriteten av de tjänstebilister som kör diesel verkar vara nöjda med detta eftersom över hälften av de som svarat på Tjänstebilsinfo.se’s undersökning kan tänka sig att välja en dieselbil som nästa tjänstebil. 22 % av de som svarat vill däremot ha en laddhybrid. 6 % kan tänka sig en elbil.

Ronny Svensson förvånas av att inte fler än 6 % av de tillfrågade vill köra en elbil eftersom det är mycket gynnsamt ur ekonomisk synvinkel. Som förmånsbil är en elbil nästan gratis, men sladden är i dagsläget för kort.

Swea Energi nämner också miljödiesel som ett alternativ och rekommenderar det allrahelst till tunga tjänstefordon. På sin hemsida skriver företaget att det är mökligt att tjäna både pengar och skona miljön genom s.k. bulkleveranser.

2014 - Alla rättigheter - Bilarenan.se